Monday, February 18, 2008

روح

روح.. انتظرت طويلاً مجئ الشتاء
ليتحرر القلب من كل الأعباء
ويغسل المطر الهفوات السوداء
ويتراقض الفرح مع قطرات الماء
وتصبح حرة كالغيوم فى السماء
****
روح .. انتظرت طويلاً مجئ الربيع
ليتلاشى الكذب الملون ويصبح الكون وديع
وتمحو الحزن بلون الورد والفراش البديع
ويكف القلب عن الارتجاف وسط الصقيع
ويقتحم الحل ذلك القلب المنيع
****
روح.. انتظرت طويلا مجئ الصيف
لتذيب حرارته كل الأوهام
وتمحو نسماته طعم الألام
وتفيق هى من عبث الأحلام
وتكف الليالى عن طعنها بإحكام
****
روح.. انتظرت طويلاً مجئ الخريف
لتعبث وحيدة بأوراق الزمن السخيف
وتتجرد الألام وتصبح مجرد احساس طفيف
وتحيا وسط اجواء الموت المخيف
ثم تعود لتواجه واقع الحياه العنيف

9 comments:

لا للظلم said...

بجد انا مبهور وسعيد بيكى جدا
ربنا يوفقك
والى مذيد من النجاح دائما
اخوكى محمود هيكل

رحــــيـل said...

لولو

ايه يابت الكلام الجامد ده
بجد حلوه قوى احساسك بالفصول
انا عجبنى الخريف قوى بجد

وحشانى ياخالتو لولو

سنووايت said...

جميلة مدونتك
الموضوع د فكرني بموضوع كنت كتبته السنة اللي فاتت عن الفصول وارتباطها بحياتنا ولكن باسلوب يمكن مختلف عجبني اوي الانتظار لكل فصل
فكيف اننا نتظر طويلا دائما نحلم بان غدا سيمحو اثار اليوم الموجعة

خيرالدين said...

طيب

هأروح واجى

الأستاذ said...

روح
جسد
بنت وولد
فكرتيني بيها الأغنية دي بحبها جداً وكمان مش بقدر أكمل سماعها بحس إني بختنق كأن مفيش هواء مش بتخنق من الزهق يعني
المهم إن كلماتك رقيقة كالعادة وتبعث على التفكير
تحياتي

خلود صلاح said...

mahmoud
-----------
اخجلتم تواضعنا
:)
نورتنى
______________________________



ra7eel
-------
اهلا يا ساسو
طبعا انتى عارفه ان دى اقل حاجه عندى
يا بنتى انا اساسا عبقرية بس انا الى مش بحب اطلع ابداعاتى مرة واحده عشان الناس مش تتعقد بس

نورتى يا جميلة

خلود صلاح said...

سنوايت
--------
نحلم
وعلى امل ان يتحقق الحلم

مرورك اسعدنى جدا
:)

_____________________________


e7na
------
هههههههههههههههههه
لا روح ومتجيش تانى

لا طبعا انا بهزر يعنى احنا ما بنصدق نشوفك هنا
تنور فى اى وقت وعليك الساقع كمان
اى خدمه

؛)

خلود صلاح said...

الأستاذ
------------
اتعاهدنا حبنا يعيش للأبد
يعيش للأبد
يعيش يعيش يعيش لأبد


اغنيه مش ليها حل فعلا
احيك على ذوقك حتى لو كنت مش بتقدر تكملها

مبسوطه انك لسه فاكرنى :)

Anonymous said...

خلوووووووووووووووووووووووووود
امتعتينى فعلا
:)