Sunday, October 21, 2007

اخترته ...لأنى لست بحاجة اليه




القصة مستوحاه من تجربة شخصية جدا ... للاسف




كنت فى موقف لا أحسد عليه وهما جالسان أمامى ينظر أحدهما للآخر نظرات لا يفهمها أحد سواهما ثم يعاودان النظر ألىّ مرة أخرى .. كانا لا يتحدثان فى هذه اللحظة ولكن بدا على كل منهما ما كان يحتاج لقوله لى.





نظراتهما لى أرغمتنى على العودة بالزمن الى الوراء لأتذكر مواقف كل منهما معى وكيف شعرت مع كل منهما بأنى أملك العالم دون أدنى عناء !! وكيف كنت أوعد كل منهما بأنى سأعيش معه حياتى كلها .. كلاهما كان يتوسل ألىّ بأن أقول كلمتى الأخيرة ليكون ملك عرش قلبى ورفيقى فى الحياه.. كلاهما يعشقنى بجنون ومستعد أن يضحى بكل وقته وبكل ما يملك من أجل سعادتى ولم يهم أحد منهما ما كنت أعيشه مع الآخر .. وكلاهما على أتم أستعداد أن يسامحنى ويغفر لى خيانتى!!!
كلاهما لا يمل من مرافقتى طول الوقت ولا يمل سماعى وحديثى وحتى شكوتى اليه.. كلاهما يرفع همومى بعيدا عن قلبى وكلاهما ينبض




قلبه بأسمى وحياتى.. وكلاهما أعشقه وأحتاج اليه بجنون وحياتى لن تكتمل الا بأحدهما ..
كان موقف صعب جدا أن أختار بين صديقين يتطابقان معا بشكل جنونى.. لا أستطيع أن أميز الأفضل فيهما وكلما وجدت فى أحدهما صفة




أحبها ظهرت فى الأخر صفة أحلى منها ويستمران هكذا حتى يكاد يجن جنونى.. حتى وقت قريب لم أكن قد حددت بعد من هو حبيبى الذى سأعيش معه عمرى كله..
كنت أخشى على مشاعرهما .. مشاعر حبيبى الذى سأختاره لأنه سيخسر صديق عمره وان جاز التعبير سيضحى بأخيه من أجلى..




ومشاعر الأخر الذى سوف تصبح كلمتى صدمة كبيرة له لأنه لن يرافقنى ولأنه لن يرى صديقه مجددا بسببى
نظرت اليهما برفق واقترحت عليهم اقتراح لم أكن أنا نفسى مقتنعة به .. وهو أن نظل أصدقاء نتقابل فى المناسبات وأوقات الفراغ ولكنهما رفضا بالتأكيد ولم أحاول خوض معركة أقناع لأنى لم أكن أريد هذا ..
قررت أن أحكم عقلى وأن آخذ برأيه بعيدا عن قلبى ورأيت الفرق بينهما:
الأول: يحبنى وأحبه .. عملى ويتحملنى ويتحمل اعبائى وأحتاج اليه أكثر من أى شئ أخر... ولا يمكننى الاستغناء عنهL
الثانى: يحبنى واحبه (بردو) رقيق جدا.. يحتاج الى معاملة خاصة وعناء من أجل الحفاظ على حبه..له القدرة على مرافقتى طول الوقت ولكن يمكننى الاستغناء عنه
نظرت اليهما كثيرا قبل أن أقول كلمتى الأخيرة
تنهدت كثيرا ثم اخترته لانى لست بحاجة اليه ولانه يمكن الاستغناء عنه
لم يكن الكثير حولى يتوقع أن أختاره وأصبح اختيارى صدمة لاناس كثيرين
ولكنى اخترته لأنى نفسى فيه من زمان
وبدون أن اشعر وجدت يدى تتحرك فى اتجاهه لتجتذبه نحوى












































































































































لأخبره انه اللاب توب الذى لطالما حلمت بأن يشاركنى حياتى كلها وبانى تركت صديقه الكمبيوتر الذى نصحنى كل الناس بأقتنائه من أجل البقاء معه
ههههههههههههههه




اشتغالة تعيشوا وتاخدو غيرها يعنى
















































الاشتغالة الاكبر انى عندى كمبيوتر عادى مش لاب توب




نياهاهههههههههههها




اى خدمة

14 comments:

soka said...

نياهاهاهاهاهاهاهاهاها
ربنا يسامحك
وانا بقول يالهوى خلود بتحب اتنين
وكمان كاتبه كده
فهمتك غلط ياخوخه معلش
ههههههههههه
بس حلوه
تسلمى يابنت خالى

خلود صلاح said...

ههههههههههههههههههههههههه
اساسا انا بكتبها وانا واقعة على الكى بورد من كتر الضحك على الى هيجى فى عقول الناس
دايما فاهمنى غلط كدة
نياهاهاهاهههههههها دة انا طيوبة موت
هههههههههههههه

كاريزما said...

انا قولت هوا دا الجرح بتاع بوست قلوب دامية

و استغربت جرأة الموضوع

توقعتها اشتغالة
اول ما بدأتي تكتبي بالعامية في وسط النص

قلت هتقول فستانين

طلع لاب توب و كمبيوتر..

عسولة انتي

دائما

خلود صلاح said...

هههههههههههههه
يارب ماتكون اشتغالة او تريقة عسولة دى :)

bastokka طهقانة said...

و انا بقول ليه نص البوست فاضي اتاريكي بتعملي ساسبنس

طيب
لن انسى لكي هذا الموقف

اوروفوار

رحــــيـل said...

ياسلاااااااااااااااام
بقى كده اول مره ازورك فيها يطلع الموضوع اشتغاله
لاء وانا انفعلت قوى فى الموضوع
وعشت معاكى لحظات الاختيار
وقولت معقول تفرق بين صديقين؟
اقولك ايه بس
اصله غير انه اشتغاله
بجد بوست حلو
وانتى دمك خفيف
بس يارب البوست الجاى ميكونش اشتغاله

خيرالدين said...

حاولت اعلق قبل كده بس مدونتك مش موافقه


لو تعرفى قد ايه انا فرحت بتغيير موودك
حتى لو كنت اشتغلتينا بس مش مشكله

يارب دايما سعيده
احمد

خلود صلاح said...

طهقانة
******
لا لازم تنسى عشان تبقى مهيئة لاشتغالة تانية .. بس مش قريب يعنى مش ورا بعضه هههههههههههه .. نورتينى بجد
-------------------------------------
RA7EEL
*******
انتى احلى بجد.. ونورتى مدونتى يا جميلة
---------------------------------
E7NA
****
انا فرحانة اكتر انك بتابع مدونتى يااحمد :)
على فكرة محدش بيشتكى من التعليقات غيرك.. مالها بس المدونة ؟؟

الأستاذ said...

يا سلام؟؟؟؟؟
لأ جامدة أوي
تصدقي إني فعلاً تأثرت بالكلام في الأول وكنت بفكر جامد إيه اللي ممكن تختاريه لحد م كنت هقولك أخيراً ولا واحد طبعاً قصدي على "الشخصين" مش البعتة دي لأن الكلام كان كأنه واقعي جداً وكان فيه دراما بجد بقى
لكن فعلاً لو كان هذا في الحقيقة لكنت أخبرتك أن تتركي الاثنين على الفور وتنتظري حتى يأتي أحد جديد خالص وتشوفي
لأن الصداقة في رأيي أهم من الحب الذي نعتقد أنه صادق للأسف
بس على العموم مبروك على الكمبيوتر الشخصي العادي مش اللاب توب
مع أطيب تميناتي تحصلي على واحد قريباً بس بجد المرة دي
أنتظرك في البوست الأخير
تحياتي

خلود صلاح said...

الاستاذ
*********
مرورك أسعدنى بجد
والله يبارك فيك:)

خيرالدين said...

مدونتك جميله طبعا

سعيد جدا والله بتغيير المود

علوة said...

ان مش فاهم ايه الاشتغالة
وايه موضوع اللاب توب
وبعدين انتي اخترتي مين وهل فرقتي بينهم وبين بعض فعلا ؟
( يخرج من يسار المسرح بعد أن يقذفه الناس بالطماطم )

ههههههههههههههههههههههه
انا عجبتني جدا جدا
عنك حضور حلو أوي وواضح انك كنت مهتمة جدا بالاشتغالة دي
وفي الآخر بتقولي اي خدمة ؟
لا يا ستي العفو !

صباح الفل

علوة said...

على فكرة حلو موضوع النياهاهاهاها والحاجات دي

ربنا يكملكوا بعقلكوا

نياها هاهاها هااااااو ععععع

خلود صلاح said...

e7na
*****
ميرسى على اهتمامك
ومبسوطة بجد انى مدونتى عجبتك


-------------------------------------
علوة
*******
صباح الورد
نياهاهاهاههههههههها
ععععععععععععع
اى خدمة